De jó lenne egy általános áttekintés arról, hogy mi is fejlődött. Nézzük:
Heroes 1
-4 vár
-4 féle hős
-6. szintű monszták
- összesen 4×6 = 24 féle lény + 4 semleges egység
- néhány lénynél már megjelenik a speciális képesség (unikornis vakít, küklopsz paralizál, griff mindenkinek visszacsap, stb...)
Heroes 2
- 6 vár
- 6 féle hős (megjelenik a necromanta

)
- 6. szintű monszták, de ezek egy jó része fejleszthető (dragon két lépcsőben is, ami a WoG-ot leszámítvam, azóta is kuriózum!)
- megjelennek a szkillek
- XL méretű pályák lehetősége
- nagyobb méretű csatatér
- városok extra védműveket kapnak
- az első (és szerintem minden Heroes-rész legtáposabb) összerakható varázstárgya, a Battle Garb of Anduran (+5 Támadás, +5 Védekezés, +5 Spell Power, maximum morál és maximum szerencse, valamint a hős megkapja a Town Portal varázslatot !!!)
- nyersanyag-termelő artifactok megjelenése
- mass varázslatok megjelenése
- a varázslatok varázspontba kerülnek
- a varázslatszintek elsajátítása Wisdom-függővé válik (ami jó, mert el lehet kerülni az első szintű Rain-ezőket)
- színes sátrak (kódmondattal !) és hozzá való kapuk
- rejtvényt feladó szfinx (ami sajnos kimaradt az utóbbi részekből

)
- event golyó
Heroes 3
- 9 vár
- 18 (!) féle hős
- 7. szintű monszták, akik mindegyike fejleszthető (sőt, a WoG-os 8. szintűeket is beszámítva

lénydömping!)
- rengeteg semleges lény, köztük olyan aranyosak is, mint az Azúrsárkány
- elég sok lény rendelkezik valami specializációval (kondások előnyben

)
- a hősök egyedi specializációi, ami miatt végre egyéniségekké válnak, és stratégiákat lehet a hősökre építeni
- öltöztethető hős-baba
- kétszintes pályák
- csata során a "várakozás" lehetőségének megjelenése
- balliszta, gyógyító sátor, muníciós szekér
- íjászok távolsági büntetése
- tactics képesség szerepe a sereg felállításában
- összerakható kombi-varázstárgyak dögivel
- varázslatok osztályokba csoportosítása
- újabb szkillek
- megjelennek a timed eventek, a witch hutok, a quest guardok, amik az érdekesebb térképek generálásábn játszanak szerepet
Heroes 4
- 6 vár
- 11 féle hős (ha jól számolom) akik viszont elveszítették egyéniségüket, amolyan 12 egy tucat hőssé váltak
- 4. szintű monszták, váranként 2 + 3×2 féle lénnyel
- egyes lények varázslat-szerű képességeket / varázslatokat alkalmaznak
- még nagyobb csatatér, változtatható kezdőfelállás
- íjászok hatótávolságtól függő fél-, negyed sebzése
- varázstárgyak lebutítása
- szkillek átalakítása (van jó és van rossz oldala is)
- szkriptelés, ami ha nem lenne elrontva, zseniális térképeket lehetne alkotni
- dinamit, mint az egyik legjobb új térkép-elem (eltüntethető objektumok)
Heroes 5
- 3D
- 6 vár
- 6 féle hős
- 7. szintű lények, mindegyik továbbfejleszthető
- szinte mindegyik lény tud valami speckó képességet / varázslatot
- megjelennek a specializációk, és az ultra-specializációk (vagy mik

)
- minden hős alapból ismeri a tactics képességet
- nem kell minden lénynek részt vennie a harc során
- új, izgalmasabb csata-szisztéma
- map editorról még nem tudni mit fog tudni
Remélem nem írtam túl nagy hülyeséget, és nem hagytam ki semmi fontosat.
