A Heroes of Might and Magic 4-et nehéz jellemezni. Ha azt mondanám unikum az se igaz, ha azt mondanám feketebárány, megint hülyeséget mondok. Azt mondanám a kakukktojás.
Nagyon érdekes volt a barbár és a kalóz kampány, nekem tetszett. A fő sztori is jó volt.
Hősök:
Jó volt végre látni, hogy a hősök aktív részt vevők, és sokkal jobban számít a kaszt, mint eddig bármikor, nem egy mellék információ. Eddig csak a nekrók voltak különlegesek a nekromancia ismeretével, most azonban minden kaszt kinyithatta a csipáját. A skill rendszer is működő képes, nekem tetszett, bár a 3 helyett 5 egy kicsit erőltetett volt (tudjátok, grandmaster és ezek). Az is tetszett, hogy minden hősről megtudtunk valami érdekeset, pl. megtudtuk Yog bőre miért kék (tudjátok ő a félig dzsinn, félig ork lény a barbároknál, aki a háromban is szerepelt), vagy hogy Jessica hogy lett Lich. Ez sokat dobott a hangulaton, a hősök végre éltek. A várak elosztása is tetszett. A Heroes-ban az a jó (illetve volt jó az ötig), hogy nem fajok hanem elvek és kasztok alapján csoportosultak a lények. Ez a varázslatok alapján való felosztás nekem tetszett, ahogy az is, hogy volt logikai szűrő a kocsmában, hogy milyen hősöket tudunk toborozni. És nem csak két ember közül választhatunk. Illetve nagyon jó szerintem, hogy egy csapatban lehet több hős is (én általában 2-3 hőssel dolgozok 1 csapatban)
Ami nem tetszett viszont, hogy sok kaszt mondvacsinált volt. Tűzpap, Tűztestőr… ennyi erővel lehetett volna Tűzoltó is (igen a fejemben viccesebbnek tűnt). Illetve a logikai sorrend. A nekromanta egy alap kaszt, míg a bérgyilkos egy fejlett kaszt. De mért? Miféle fantasy világ az, ahol a nekró kevésbé veszélyes, mint az orvgyilkos? Illetve a kasztok között kicsi a különbség. Van minden kasztnak egy specifik tulajdonsága és kész. Pl. tök jó lenne ha a ninja kapna távol keleti epic fegyvereket amiket csak ő tud kezelni, vagy láthatatlan lenne mindenki számára. A skill rendszer, mint mondtam nagyon jó lett, de sajnos még a mage, nekró és druida számára is a Harcot akarja erőltetni. Ha létre akarok hozni egy természetmágia+ élet mágia kombót vagy egy Taktika+nemesség kombót akkor szenvednem kell egy csomót érte. Vagy lehet, én vagyok ennyire balszerencsés?
Összességében a hősökkel maximálisan elégedett voltam, még ha a hibákat is felsoroltam
A lények
Nincs fejlesztés, ez még nem annyira gáz, hisz így még költséget is spórolhatunk. De ez a „válassz melyik lény legyen” nem tetszett. Már csak azért se mert nincs jó döntés. Illetve valami csoda folytán ez nem vonatkozik a gépre. Imádom, amikor neki valamiért medúzája és minotaurusza is van. Olyankor imádom a gépet. (nem olyan esetekre gondolok amikor két vára van, vagy van lénytermelő a közelben, nem a teljesen átlag natúr szitukra gondolok). Szóval ez csak a játékosra vonatkozik. A lények beosztása tetszett, a legtöbben odakerültek ahová valóak, az Inferno és Nec. Összevonás eleinte idegesített aztán megszoktam. A legtöbb lény nagyon jól sikerült, habár a várak között már nincs meg az a régi egyensúly. Ugyancsak érdekes megoldás, hogy most már minden lény (még a várban nem toborozhatóak is) rendelkezik típussal, így az öt mágia egyikét vagy az erőt képviseli.
De a legfontosabb pozitívum: minden lény rendelkezik képességekkel, így még akár a parasztnak is haszna van. Nincs használhatatlan lény!
Amit nagyon sajnálok, hogy csak a természet tudja az összes lényét termelni, az is a teremtés kapuja felépítése után. Nagyon szerettem volna kalózokat, vagy múmiákat toborozni. Túl sok a várban nem toborozható lény, ennyi erővel felépíthettek volna egy hetedik várat, vagy lehetett volna több lehetőségünk a várakban, nem csak kettő, mikor döntünk melyik lényt választjuk.
A lény struktúra egyébként igen hasonló minden várban. (noha ezt nem az erőviszonyokra értem) Van egy új lény, aki eddig nem szerepelt a játékban, van egy olyan lény aki szerepelt a háromban-kettőben már, de eddig semleges volt, a többiek veteránok (az, hogy régen is abban a várban voltak, vagy máshol az változó, valahol 1 valahol 2 ilyen vendég karakter van).
Ó igen, a napi szaporulatot majdnem elfelejtettem. Jó, hogy ezt is beújították, ezzel is lehet taktikázni, sokat dob a játékon, hogy naponta lehet újoncokat toborozni.
A hős nélküli seregnek viszont nincs sok értelme (hozzá teszem a sereg nélküli hősöknek sincs sok) maximum annyi, hogy ha a hős a közelben van, akkor nem az ő mozgáspontját kell pazarolni az erősítéshez. A semleges lények külön idegesítettek, már csak azért is mert általában összedolgoztak az ellenfelemmel. A másik okát kicsit később.
Tetszett pár egység, mint a fehértigris, a dühöngő és a kalóz, ezek jó tletek voltak. De van egy-két furcsaság: a barbárok ellenzik a mágiát, ehhez képest nem sima Ogre vagy ogre lordjuk van (H2 ugye) hanem ogre mágusuk. Jó csak 1 varázslatot tud, de akkor is ellentmondásos. Vagy ott az aranygólem. Háborús korszakban, amikor mindenre kell a pénz, szerintetek a mindenhol fellelhető kő vagy acél helyett az értékes aranyat fogják gólem gyártásra használni. Na jó ez csak szőrszálhasogatás, de akkor is.
Szóval míg a hősök a hibáik ellenére is 5/5 szereplést nyújtottak, addig a lények inkább 5/4 vagy 5/3.5 de lehetne százszor rosszabb is, így nem panaszkodom.
Városok
Talán mivel nem is kell annyira fejleszteni a dolgokat ez nálam teljesen kimaradt. Vannak körök amikor csak a lények és a hősök fejlesztésével babrálok. Azt kell mondjam a városok építése háttérbe szorult nálam. Azért itt is vannak lehetőségeink, ott az akadémia és a teremtés kapuja, vagy a birkózó gödör, de akkor is valahogy a vár „másodlagos” lett valamiért. A Grál keresés se hoz már lázba.
Azért 5/4 a jó ötletek miatt.
Zene
Jó és hangulatos, de a Heroes 3-é jobb. Ez egy olyan pont amit összelehet bátran hasonlítani, nekem a három jobban tetszett de a négyben is találtam jó zenéket. A hangok pedig kb. egy szinten mozognak nálam.
5/4
És végül az újítások:
Jók az újítások de jóból is megárt a sok. Három oka is van, hogy ezt mondom.
Az első:
Ez némileg egyben off is lesz. Az én elméletem szerint minden játék (helyesbítek, sorozat) átesik a negyedik rész szindrómán. Ennek is két változata van. Hogy mik is azok? Rögtön elmondom: az egyik a Tomb Raider szindróma. Ez az, amikor a játékfejlesztők nagyon kevés újítást tesznek a játékba, melyeket csak nagyítóval lehet észrevenni, éppen ezért a játék laposodik. Ilyen a Tomb Raider és a Hitman (bár én imádom a Hitman négyet). A másik pedig a Heroes IV szindróma, a másik véglet, amikor a játék alkotói pont a szorgalmuknak köszönhetően teljesen átvariálják a játékot. Ebbe a hibába esett a Tekken, a Mortal Kombat és persze a Heroes. Álltalában hiába jók a játékok a rajongók és a kritikusok is fikázzák őket. Mert könnyebben kiszűrik a hibákat. Az MK 4 hangulatos volt, de mindenki szidta a grafikát, a Tekken 4 is jó volt de más és ez sokakat zavart. A Heroes IV is ilyen. Hogy mért reagálunk így a túl sok újításra? Ennek nagyon egyszerű oka van. Gondolj arra, hogy a kedvenc ételed a spagetti (vagy ami tényleg a kedvenced ez csak egy példa) és egész pénteken- szombaton azt hallgatod, hogy spagettit fogsz enni vasárnap. Eljön a vasárnap, felkészültél a spagettire. Jön-jön- Jön-JÖN ÉÉÉÉÉSSSS…. A tányérodon borsos tokány van. Imádod a borsos tokányt, de egész hétvégén spagettire gondoltál. Naná, hogy rosszabb szájízzel eszed. A filmek és játékok esetén is ez játszódik le az emberben. Az első rész (játékok esetében az első három rész) tetszik, mert „nincsenek” elvárásaid, leülsz megnézed, tetszik. A folytatásnál azonban elvárásaink születnek. Sok folytatás valójában egyáltalán nem rossz csak már van egy kiépült elvárás rendszerünk egy névvel kapcsolatban és ezért látjuk rossznak őket.
Második:
Ez némileg egybe folyik az elsővel. Ha sok az újítás, akkor a veteránok esetében is újra kell kezdeni a tanulást. Alkalmazkodni az új látványhoz, az új felállásokhoz. Ez elégé nehéz. De az egy dolog, hogy nehéz, mert nem is ez a gond vele, de idegesíti az embereket. Újabb példa: felépítesz egy kártyavárat nagy nehezen jön a barátnőd/pasid, bevágja az ajtót és ettől összedől a kártyavárad. Az amire ráment az időd nagy része. Ez játszódik le az emberben a heroes-ban is. Persze ha megszokod az új dolgokat, ez már nem okoz problémát.
Harmadik ok:
Igazából ez is az elején okoz problémát. Vannak olyan tökfejek mint pl. én, akik folyton elfelejtenek ezt-azt. Itt az újításokra gondolok még mindig. Pl. a múltkor a felderítő csapatom elhaladt egy hidra közelében. Gondoltam nincs baj, mert nem fog minket megtámadni. És mikor elindult a felderítő (és ebben az esetben a gyenge semmilyen) seregem felé a hidra, akkor esett le, hogy már a semleges dögök is tudnak mozogni. Na és ez a baj még az újításokkal, mivel sok van, ezért ezt-vagy azt elfelejt az ember, aminek köszönhetően rossz döntéseket hoz. Pl. elfelejti, hogy a parasztok adóznak így hasznosak és kidobja őket, utólag meg leesik neki, hogy ezt nem kellett volna.
Zárószóként annyit: a Heroes IV annyira más testvérkéihez képest, hogy nincs értelme összehasonlítani. Egy Heroes 3 vs heroes 5-nek van értelme, de ez az epizód annyira különleges, hogy se jobbnak se rosszabbnak nem tudom titulálni.
Én azt mondom, hogy jó játék, próbálja ki mindenki aki Heroes fan, de készüljön föl rá, hogy egy teljesen más megközelítéssel fog találkozni.