Hali!
No, már azt hittem, hiába írogattam itt egész hétvége alatt, mert átváltunk táblás játékra. Rendben, legyen akkor két játék. Ebből a kártya verzióhoz:
Tovább gondoltam a Magic-Guardians-HK-Heroes

kártyát, és az alábbiakat sütöttem ki.
Nem muszáj száz százalékig ragaszkodni az összes Heroes szabály átvételéhez, csupán a Heroes-érzés a fontos. Épp ezért, nem feltétlenül szükséges minden hőst / varázstárgyat / varázslatot / szörnyet bepakolni a kártyába, csupán azokat, amikre ténylegesen szükség van. Nem muszáj így egy szörnynek az alacsonyabb szintű, és az upgrade-elt verzióját is beleerőltetni, elegendő az ismertebb, vagy a kártyába jobban beleférő, pl.: a Giant/Titan közül értelemszerűen a Titan, a Gog/Magog közül a Gog, stb... Persze ennek nem muszáj így lennie, de ne feledjétek, a 32 lapos magyar kártyával is lehet jókat ultizni!
Az egyes lényeknek négy tulajdonsága lenne, amit frappánsan el lehet helyezni a kártya négy sarkában: sebzés, életpont, sebesség és idézési költség. A kártya közepén felül lehetne a lény képe (plusz a neve), háttérben a várral, alatta meg a speciális képességei (ha vannak). Az egyes tulajdonságok értékei általában 1-7 között mozogna, de lehet ettől eltérő érték is, az igazán combos szörnyek esetén (azúrsárkány ugye).
Minden forduló a visszaforgatási fázissal kezdődik, amikor a játékos visszaforgatja rendes állásba a 90 fokkal elforgatott lénykártyáit (az olyanokat, akik már cselekedtek valamit a saját, előző körében, és így nem tudtak reagálni az ellenfél körében, illetve az előző körben elforgatva leidézett lényeit).
Ez után a játékos húz (általában) egy (második kör elején), illetve két (harmadik körtől) lapot a lefelé fordított paklija tetejéről, majd megkapja az őt ebben a körben megillető manamennyiséget. Ez utóbbi az első körben egy, a másodikban kettő... egészen a hetedik körben kapott hétig. Ettől kezdve minden körben 7 manát kap, amit azonban nem vihet át a következő körre (tehát hiába nem költ el egyet sem belőle, nem lesz a következő saját körében 14 manája), de akár az ellenfél körében is elkölthet belőlük varázslatok idézésére. Természetesen lenne a kézben tartható lapoknak is korlátja: mondjuk 7. Ha 7-nél több lap van a játékos kezében a fordulója végén, akkor a felesleget, amit ő választ ki, a paklija aljára teszi (tehát nem a temetőbe, mint a Magic-nál).
A csata elején a támadó játékos a már pályán lévő varázstárgyait szabadon átcsoportosíthatja a pályán lévő lényei között. Értelemszerűen az artifactok csak egyetlen lény tulajdonságait növelik: a sebzését (pl. a Tűzpenge), az életpontjait (pl. a Törpepajzs), vagy a sebességét (pl. a Gyorsaság Csizmája), de egy lénynek adható több artifact is. Az artifactok a lénykártya alá tehetők úgy, hogy az artifact kártya megfelelő sarkában lévő +1...+2 stb. szám az adott tulajdonság mellé kerüljön. Ennek az az értelme, hogy így jobban követhető a dolog (nem kell annyit számolgatni), és nem száll el a játék egy-egy combosabb artifact-tól. Ha a lény túléli a harcot, az arifact a következő saját fordulóban más lénynek is adható; ha nem: hullik a varázstárgy kártya is. Az artifactok tehát amolyan creature enchantment-ként funkcionálnának. Elképzelhetők még olyan varázstárgyak is, amik a hőst tápolnák: pl. körönkénti mana növelő, vagy egyel több kártya húzása a kör elején. Sőt, megvalósítható az összerakható artifactok kombó hatása is, amikor ha megvan a készlet egésze, valami bónusz hatást is nyerünk vele (pl. egy lényen a Sárkánypapa Vértezet biztos combos eredménnyel járna

).
A csata során a támadó játékos kiválasztja a pályán lévő lények közül azokat, akikkel támadni akar (és akiket nem ebben a körben idézett), és kirakja őket két sorba: lesz egy közelharcos sor, és egy íjász sor. Az íjász sorban értelem szerűen csak olyan lények kerülhetnek, akik tudnak lőni, de a lövöldöző lények mehetnek akár a támadó sorba is. Ez után a védő játékos kipakolja a védőlényeit, szintén két sorban. De CSAK azokat a lényeket pakolhatja ki, akik még nincsenek elforgatva, tehát nem használta őket a saját fordulójában támadásra! Neki sem muszáj minden lényét harcba küldenie.
A csatát a legmagasabb sebességű lény kezdi, ha két lénynek azonos a sebessége, akkor mindig a támadó lény a gyorsabb; ha több, azonos sebességű lény van, akkor először a támadó választ egy tetszőlegeset közülük, majd a védő, majd megint a támadó... (amolyan Heroes 1-feeling) A szörny vagy megtámadja az ellenfél egyik tetszőleges lényét (csak a támadó sorban lévőket, de lehet a már elforgatottat is!), vagy használja a speciális képességét, vagy passzol (ilyenkor a kör végén jön a lény). Repülő lény támadhatja az íjászsorban lévő lényeket is. A támadó lény belesebez a megtámadott lénybe, aki elveszít annyi életpontot, amennyi a támadó lény támadóértéke. Ha az túléli: visszatámad (sebez a támadóba annyit, mint amennyi az ő támadóértéke). Az elforgatott lény is visszatámadhat, ha tud. A támadott, vagy képességet használt lénykártyát el kell forgatni 90 fokkal, hogy így lehessen jelezni: ő már cselekedett a körben.
Ha first strike képességgel rendelkező lényt támadnak meg, először az üt bele a támadóba, és ha azt túléli a támadó, akkor sebezhet a lénybe (kivéve, ha ő is rendelkezik ezzel a speciális képességgel, mert akkor a rendes szabályok szerint harcolnak).
Ha íjász egység jön sorra, akkor ő belelőhet az egyik ellenséges lénybe (sebez annyit, mint az ő támadóértéke, de nincs visszatámadás). Ha íjász egység olyan íjász egységet támad, amelyik még nem cselekedett ebben a harcban (tehát nincs a kártya elforgatva), akkor az ugyan úgy visszalőhet rá, amennyiben túléli a lövést.
Amint a védőnek elfogytak a lényei (minden lénye halott, vagy el van forgatva), tehát már nem tud mit csinálni, és a támadónak még vannak a támadó sorban (tehát nem az íjász sorban!) elforgatatlan szörnyei, akkor azok belesebezhetnek az ellenfél varázslójába (ez sem kötelező, tehát választhatják azt is, hogy nem tesznek semmit!), és annak "életpontjait" csökkentik. Az így sebző lénykártyákat is el kell forgatni! A játékosok alapból 20-30 (?) "életponttal" kezdenek, amint ez elfogy, bukták a játékot!
Varázslatokat CSAK a csata során lehet használni, de bármikor instant (Magic kifejezés) jelleggel, ha van a varázslónak még fel nem használt manája. Azaz akár a támadó, akár a védő játékos ellőhet varázslatot (varázslatokat), akármelyik lénye támadása előtt, támadása után (de a bejelentett támadás közben nem!), vagy válaszul egy ellenséges varázslatra (csak a speciális interrupt-ok). Így pl. lehetséges, hogy a baziliszkuszunk megsebez egy arkangyalt, majd rálövünk egy jéglövedéket is, ami kivégzi. Kivéve, ha mondjuk az ellenfél gyorsan ki nem játszik (amolyan interruptként) egy Dispel-t (amolyan counter spell-ként), vagy egy Protection from Water-t. Ilyenkor kell taktikázni! Ha a jéglövedéket a lényünk támadása előtt lőjük el, akkor az arkangyal már sebesült lesz, mire a baziliszkusz odaér, és meghal, mielőtt visszatámadhatna. Ha a támadás után, akkor az arkangyal visszatámad, és valszeg megöli a baziliszkuszt, és csak utána hullik a varázslattól. No, ezt kell még kicsit finomítani... Varázslatokkal CSAK a csatában részt vevő lények támadhatók, tehát a hátországban várakozók, maga a varázsló nem! Viszont az nem számít, hogy a levarázsolni kívánt lény már cselekedett-e a csatában, avagy nem.
Példa a varázslatokra:
- lighting bolt 1 manáért 3-at sebez egy tetszőleges lénybe
- manalövedék 1 manáért csak kettőt sebez, de bármilyen elemtipusként elmondható, így az elsetleges immunitásokat meg lehet vele kerülni (pl. efreet tűzimmunitása, dzsin levegőimmunitása...)
- tűzabda alapköltsége 1 mana, és ahány manát rááldozunk még, annyit sebez egy lénybe (azaz 5 manáért 4-et); ráadásul újabb két-két manáért ugyan ezt a sebzést még egy-egy lénybe bele lehet pumpálni (pl. 7 manáért két lénybe sebzünk 4-et)
- cure semmissé tesz 1 manáért bármely forrásból származó 4 sebzést egy lényen
- haste egy lény sebességét növeli meg 3-mal
- precision egy lövő lény távolsági sebzését duplázza meg
- clone egy illúziólényt kreál, amelyik elnyel egy tetszőleges forrásból származó (lény támadása, varázslat) sebzést, majd eltűnik
- teleport segítségével a harcossorban lévő lény is támadhatja az íjászsor lényét
- fly hatása ugyan ez (egy lény repül a csata végéig)
- a különböző protection varázslatok counter-elnek egy bármilyen, adott elemi varázslatot, illetve a lénynek ilyen elem ellen védelmet adnak a harc végéig stb... stb...
A lények az egész csata során gyűjtik a sebzéseket. Így lehet, hogy egy combosabb szörny túlél két közelharci támadást (de megsebesül tőlük), majd belelő egy íjász egység, ami újabb életpontok elvesztését okozza, és végül egy varázslat végez vele. A csata befejeztével, amikor már mindkét fél nyilatkozott, hogy mást nem kíván tenni, a lények "visszagyógyulják" az elvesztett életpontjaikat.
Halott lények a temetőbe kerülnek. Innen csak a Halottélesztés varázslatal lehet egyet visszahozni közülük (olyannak számít, mintha megidéztük volna), de a varázslat lapja rajta marad, jelezve, hogy ő felélesztett lény, és ha a varázslatot Dispellel leszedik, akkor meghó' a lény is. Az arkangyal halottélesztése más tészta: ő csak a csata közben, annak végéig alkalmazhatja speciális képességét. Ilyenkor egy éppen a temető felé "igyekvő" lény még sem lesz hulla, csupán elforgatva ottmarad a harcmezőn.
Visszavonulás: akár a támadó, akár a védő visszavonulhat, egy-egy lény támadásának bejelentése előtt, de ekkor az összes, már a csatába felhasznált, elforgatott lénye a temetőbe kerül (azok nem, akik a hátországban ácsorognak elforgatva)! Erre azért van szükség, hogy ne lehessen felhasználni egy gyors lényt arra, hogy támadunk vele egyet, majd visszavonulunk a csatából, mielőtt az ellenfél felaprítaná.
Hősképességek: minden játékos előre választ egy hőst magának, aki amolyan enchantmenként működik,: a különleges képességét (specialitását) felhasználva. A hős nem jelenik meg kártyaként, de be kell jelenteni, hogy kit választottunk. Pl.:
- az offense képességgel rendelkező hősök egy-egy csata során egyetlen lényünk sebzését növelhetik meg 1-gyel (a csata kezdetekor, de már a támadók és védők felállásakor kell bejelenteni, hogy melyiknek) -> taktika!
- az armored képességgel rendelkező hős hasonló mód egy lény életpontját növeli egyel
- a logistic-os hősök egy lény sebességét 1-gyel
- az archery skilles hősök egy lövő lény távolsági sebzését 1-gyel
- az intelligenciával bíró spec. képességű hősök +1 manát kapnak körönként (ez lehet, hogy túl durva, majd kiderül a gyakorlatban)
- a sorcery speckójú hősök +1-et sebeznek a varázslataikkal
- az first air-os hősök egy lényen gyógyíthatnak 2 életpontot
- a ballista skillel rendelkező hősök minden harcban ellőhetnek egyszer mondjuk egy 4-es sebességű 1-et sebző távolsági támadást
- az egyes varázslatokra specializált hősöknek az a varázslatuk kétszeres hatással jönne létre, ráadásul az elmondott varázslatkártya egyszer visszavehető a kézbe a felhasználás után
stb... stb...
Esetleg lehet korlátozni azt is, hogy 7. szintű lényt csak az adott hős kasztjától függően lehet a pakliba választani (azaz csak knight és clerics választhat angyalt), így csak egy 7. szintű lény lesz a pakliban. Ez rögtön felértékeli az alacsonyabb szintű lényeket. Esetleg, ha ez túl durva korlátozásnak tűnik, akkor lehet még egy semleges lényt is beválogatni (azúrsárkány és társai

).
A morál bevezetése: ha a pályán van legalább öt lényünk, akik mind egy városból valók, és nincs egyetlen más városból való lényünk sem a játéktéren, akkor az egyik lénykártyánkat a fordulónk végén visszaforgathatjuk! Az esetleges morálnövelő artifactok mondjuk ezt az ötös korlátot csökkenthetnék négyre, háromra. Sajnos a szerencse használatára nem találtam a fenti rendszerben módot, de talán nem is olyan nagy baj. Ötlet?
Nézzünk pár Castle-lényt (T=támadóérték, É=életpont, S=sebesség, M=manaköltség) példának:
lándzsás: T1, É1, S2, M1
számszeríjász: T1, É1, S3, M2, lő
royal griff: T3, É2, S3, M4, repül, first strike
kardmester: T4, É4, S5, M5, kétszer támad (másodszor is arra, akit már megütött, de csak az után, miután az visszatámadott)
szerzetes: T3, É3, S4, M4, lő
lovag: T5, É6, S6, M6, first strike
arkangyal: T7, É7, S7, M7, repül, feltámasztás (lásd fenn)
A fentieket persze még finomítani kell, ez csak amolyan ötletébresztő minta, nem pontos, kisakkozott értékek!!!!
No, vélemény?
Hopp, eszembe jutott még egy dolog, amivel jól lehetne taktikázni, és ami szintén beleférne a Heroes-feelingbe (és ami módosítja az első bekezdésben írtakat, de már nincs kedvem azt javítani): A pakli összerakásakor a játékos csak az alaplények közül válogathat. Az alaplények upgrade-elt változatait egy külön pakliba gyűjti (szintén úgy, hogy az ellenfél ne lássa, csak ezt nem kell megkeverni). Miután már aktivizálódik egy lénye (azaz nem az idézés körében), dönthet úgy, hogy akció helyett (támadás, védekezés), inkább felfejleszti azt a lényt. Kifizeti a fejlesztési költséget, az eredeti lénykártyát kivonja a játékból, és helyére (elforgatva) leteszi az upgrade-pakliból kikeresett fejlesztet lénykártyát. Így pl. a fenti lények közül a lándzsás újabb 1 manáért alabárdossá képezhető át (+1 sebesség, és megkapja a first strike képességet), a számszeríjász újabb 1 manáért mesterlövésszé válik (kétszer támadhat)... Így azután jól meg kéne gondolni, hogy a már pályán lévő angyalkát most beküldjük-e a harcba, avagy kihagyva egy kört, inkább váljon belőle arkangyal!
A fenti rendszerrel sajnos nem lehet elkerülni egyes jelölők használatát. Viszont a varázsló életpontjait lehet jelölni egy D20 segítségével, a rendelkezésre álló manát egy D10-zel (esetleg gyufaszálakkal, papírra írva...). A csatákban kapott sebzéshez nem kell jelölő: ha szükséges, a támadó lény, varázslat kártyáját a megtámadott lény mellett lehet hagyni, amivel emlékeztethetjük magunkat, hogy már mennyit sebeztünk bele.
Sorry, kicsit beindult a fantáziám. Egyébként mielőtt megrónátok, hogy mennyi időm van munka közben erre, elárulom a nagy titkot: a fentieket otthon írogattam meg szép kényelmesen egy txt fájlba...
