Heroes of Might & Magic 4 :

Egy játék, ami történelmet írt, egy játék, ami nem elsősorban grafikájával hódít, hanem hihetetlen összetettségével, nagyszerű irányíthatóságával, és kellemes zenéjével. Igen-igen, a Heroes of Might&Magic-ről van szó, amely valószínűleg jelenleg a legnépszerűbb körökre osztott stratégiai game a világon, teljesen megérdemelten. De vajon a várva várt folytatás tudja-e tartani a szintet, vagy csúful elbukik? Nos, ez egyelőre még a jövő zenéje, ám azért nézzünk is szét, hogy mi várható és utána döntsön mindenki maga. Én már véleményt formáltam magamban és bevallom, igencsak pozitív.

Egy kis visszatekintés: Körökre osztott stratégiai játékok... Kinek mi jut eszébe róluk? Számomra elsőként a Panzer General, hiszen ez a program volt talán az első, amely anno berobbant a köztudatba és szerzett óriási népszerűséget ezen stílusnak. A közkedveltség azonban mulandó, ezt bizonyították az utóbbi évek elfogadott trendjei, amelyek a stratégiai játékokat inkább real-time használatára buzdít, sajnos sikerrel... Azt azonban nem lehet még most sem elmondani szerencsére, hogy teljesen kihaltak a régiek, hiszen egyes játékok hihetetlen népszerűségének köszönhetően elmondhatjuk, hogy még tartják magukat. Hogyan is ne tennék, ha egyszer olyan gémek látnak napvilágot kategóriájukban, mint a 3DO által fejlesztett Heroes sorozat, amely már évek óta ott van a TOP listák élén. Az első rész még csak a tűz közelében mozgott és bár egyöntetűen dicsérte a média, de a sok apró hiányosságnak köszönhetően, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Szerencsére azonban a 3DO nem csüggedt, ők már érezték, hogy jó úton haladnak és ezért hosszas munkák után, kiadták a második epizódot, amely kétség kívül "bankot robbantott". Igényes grafika, sok választható karakter, óriási térképek, hangulatos zene, kihívás és fantasztikus játékélmény, ugyan mi állíthatta volna meg őket? Egyértelmű: senki. Az élvezet azonban mindig fokozható, így nem volt meglepetés az 1999-ben megérkező harmadik rész sem, amely "meglepő" módon egyáltalán nem csak egy sikersztori újrafeldolgozása volt, hanem ismét sikerült nagyot alkotni a fejlesztőknek. Azóta azonban csend... Persze jelentek meg kiegészítők, azonban ezek nem tartalmaztak igazán nagy lényegi változásokat, mindössze arra voltak elegek, hogy lefoglalják egy kis időre a rajongókat, eleddig sikerrel. De a nép újabb folytatást akar, zúgnak érte és én meg is értem őket, most már itt az idő! Hát mi akartuk és meg is kapjuk!

Amit tudni kell(ene): Mielőtt belekezdenék a részletek tagolásába, először ejtenék pár szót magáról a játékról is, hiszen bizonyosan vannak közületek olyanok, akik csak érintőlegesen, vagy csak névről ismerik a HOMM-ot. Nos, adva van egy világ, amely leginkább egy AD&D-s birodalomra hasonlít, hiszen felszínét nem csak emberek, hanem orkok, elfek, törpék, élőhalottak és sok egyéb lény lakja, akik közt, még ha gyengéden is fogalmazunk, akkor sem mondhatjuk mindig, hogy barátságos a viszony. Nem meglepő módon, ezen planéta belvillongásaiba nyerhetünk bebocsáttatást a játékon keresztül, méghozzá egyből valamely fő hadvezér szerepébe. Feladatunk látszólag egyszerű, az irányításunk alatt leledző fajok segítségével hozzunk békét vagy halált, úgy, hogy közben gondoskodnunk kell haditechnikánk és mágiánk folyamatos fejlődéséről. Itt jönnek képbe az RPG elemek, amelyeknek köszönhetően hadvezéreink képességei eltérően, de fokozatosan fejlődnek és természetesen igaz ez hadseregünkre is. Hogy a kardot, a varázspálcát vagy esetleg ennek keverékét választjuk, tőlünk és birodalmunktól is, függ, ám a lényeg marad, győzni kell, minden áron! A játék bizony igen összetett, sokszor apró részletek határozzák meg, hogy terveink sikerülnek-e, netalán kudarcba fulladnak, de mindeközben szükségünk van egy kis gondolkodásra is, hisz nem mindegy mely lényekkel támadunk, vagy védekezünk és az sem, hogy közben a hadiipar mely részére gyúrunk.
Egyszerűnek látszik, de mégis nagyszerűnek? Nem véletlenül...

Már megint háború: Ugye nem lep meg senkit? :) A Birodalom egyensúlya ismét veszélybe került, a gonosz és a jó erői ismét összecsapnak, ám ezúttal még többen vesznek részt a játszmába... A készítők ígérete szerint a választható 6 kezdeti hadjárat teljesítése minimum 140 óra kikapcsolódást ígér, egy teljesen új játékmotor és információs felület asszisztálása mellett! Változik rálátásunk is valamelyest a gammára, mivel új, izommetrikus nézetet kapunk a régi helyébe. A kezdeti 11 hőstípus a játék során akár 37-re emelkedhet, míg az általunk irányítható lények száma eléri a 60-at, de ezek még a különböző fejlesztésekkel tovább variálhatóak, így végképp nem mondhatjuk, hogy egysíkúak lesznek a harcaink.

Csiribíí-csirábáá: Teljesen új alapokra helyezik a mágiarendszert is, 5 alaptípusa lesz varázslatainknak, név szerint: az Élet, a Halál, a Káosz, a Hit és a Természet szféráit használhatjuk fel, persze egyszerre nem mindet, ugyanis - tejesen érthető módon - egy pap nem igazán fog sötét mágiát használni és fordítva.

A hősök: Hőseink, ahogy már említettem sokkal többen vannak immár, mint az előző részekben, és bizony átestek néhány fontosabb változáson is. Kezdésként két, eltérő képességgel rendelkeznek, kivéve a Barbárt, mivel ő 3-at bitorol, de a megszerezhető szakértelmek száma elérheti a kilencet, míg a másodlagos képességeknél 27 eltérő dologból választhatunk. Tulajdonságaik maradtak a már megszokottak: Életerő (Hit Points), Gyorsaság (Speed), Mozgás (Movement), Varázserő (Spell Points), Szerencse (Luck), Morál (Moral), Sebzés (Damage), és végül a pontosság (Shots). Kezdeti értékeinket azonban tovább is erősíthetjük, a sima szintlépés mellett, Artifact-okkal is, amelyeket kalandozásaink során találhatunk, netalán csatákban szerezhetünk.

És persze a harc: Harcolni továbbra is a szokott módon lehet, ha két ellenséges sereg találkozik, akkor egy, a terepviszonyoktól függő csatatéren találhatjuk magunkat, amelyek azonban kihatással is vannak bizonyos hőstípusokra! Csapataink ereje, pontossága, mozgása továbbra is a vezér képességeitől függ, minél erőteljesebbek a tulajdonságai, annál mozgékonyabb és erősebb haderőnk. Ugyanakkor kihatnak rájuk az egyes egységek tulajdonságai, azt hiszem emlékszik még mindenki az elődöknél, hogy nem volt tanácsos egy gyorsabb sereget lomha zombikkal felszerelni, hiszen evidens, ők hiába gyorsabbak, ha egyszer meg kell várni a bűzlő urakat. ;)

No meg a játéktér: Elképesztő... Több, mint 300 térkép van ugyanis előre megtervezve, ám ha még ez sem lenne elég, továbbra is él a pályaszerkesztő progi, amellyel, akár új hadjáratokat is szerkeszthetünk! Szépen valósították meg a ködöt is, amely miatt nem láthatjuk a már felderített területen, hogy mi zajlik, ha nincs a közelben állomásozó erődítményünk, vagy hadseregünk. Továbbra is fellelhetőek lesznek a kóbor szörnyek, akik bányákat, kincseket, artifacktokat őriznek, és keményen védik őket mindaddig, amíg láthatóan egy náluk sokkal erősebb sereg próbál betörni, ilyenkor dönthetünk a csata mellett is, ám optimális esetben lehetőség van arra is, hogy csatlakozzanak hozzánk, ne adj isten, elmeneküljenek.

Végszó: Nos, ennyi lett volna. Szép ígéretek, szép képek, remélem minden ilyen is, marad, bár ezt már megszokhattuk a 3DO-tól, hiszen a játék kezében kis túlzással egy egész stílus sorsa van, esetleges bukása miatt ugyanis akkora űr keletkezne a körökre osztott és a valós-idejű stratégiai játékok közt, amely sok készítőt riasztana el utóbbiak fejlesztésétől. De valljuk be, szerencsére erre igen kevés az esély, hiszen a Heroes 4 az előzetesek alapján, nagyon ott van a TOP-on! Egyetlen lényeges dolog nem biztos még, méghozzá a megjelenés, amelyet már többször is elhalasztottak, a jelenlegi állás szerint azonban 1 hónapon belül megérkezik a HOMM4!


Eter