Heroes of Might and Magic IV
http://www.pcdome.hu/review.php?id=1024
2002-05-13


Egy régóta futó, körökre osztott fantasy játéksorozat, a Heroes of Might and Magic a negyedik részéhez érkezett. Mostanra ezt a sorozatot is utolérte a sikeres játékok reinkarnációjának a problémája. Szinte lehetetlen a rajongók igényét kielégíteni, ugyanis ha túl sok újdonsággal találkoznak, akkor a konzervatív részük jajdul fel, ellenkező esetben pedig a rajongók másik tábora az eredetiséget kéri számon a fejlesztőktől.A játék negyedik része alapjaiban megmaradt a Heroes of Might and Magic univerzumban, ám főleg a hősök fejlesztése és a csata menete tekintetében olyan változásokat és finomításokat építettek a játékba, ami éppen elegendő újdonságot jelent a játékosoknak, anélkül, hogy a konzervatívabb szemléletűeket bosszantsa. Igazság szerint a sorozat többi részét tekintve ez az első olyan epizód, mely jelentősebb újításokat is tartalmaz. Gondolom, úgy érezték, hogy a negyedik rész esetében kisebb finomítások már nem lennének elegendőek az érdeklődés fenntartására.Persze a kor szavát meghallva a grafikán is fejlesztettek. A legnagyobb felbontás esetében például olyan információkat is leolvashatunk a képernyőről, amelyet a korábbi változatoknál csak több képernyőről voltunk képesek összegyűjteni, és ez nyilvánvalóan a játék javára szolgált. A már a harmadik részben is kellemes külsejű térkép és csaták grafikai megoldásait is továbbfejlesztették, így a grafika esztétikusságára semmilyen szempontból nem lehet panasz. Az újítások ismertetése közben azonban egy komoly hiányosságot meg kell említenem. A CivIII-hoz hasonlóan itt is várni kell egy javító fájlra, hogy multiplayer módban játszhassunk. (Közben kiderült, hogy a CivIII-hoz nem ingyenesen adják a multiplayer játék patchet, hanem egy kiegészítésben kell majd megvásárolni! Erről az a bizonyos róka jut az eszembe a számtalan bőrével!) Ez elég komoly hiba, ha tekintetbe vesszük, hogy a játék fanatikus rajongói elsősorban többszemélyes játékot játszanak, az egyszemélyes módot inkább csak bemelegítésnek tekintik. Remélem, ez a javítás hamarosan megjelenik, de ez sajnos a tényen nem változtat, hogy a játék a dobozból kiemelve alkalmatlan a multiplayer játékra.

Mint említettem, a grafikán sokat javítottak, finomítottak, és elsősorban a grafikus kártyák, monitorok teljesítményét követve most már egészen nagy felbontást is be lehet állítani. (A lehetséges felbontások: 800*600, 1024*768, 1280*1024.) A grafika sárgás-arany színvilága első benyomásra is a HOMM sorozatba illeszkedik. A térkép jól áttekinthető, és a csatajelenetek is kellemesek, leszámítva azt, hogy az adott egységek által bejárható területet csak egy patch installálása után lehet beárnyékolni (fog-of-war), így a stratégiai mozgatás a dobozos verzióban nehézkes. A játék grafikailag tökéletesen kielégíti a fordulónkénti játékokkal szemben támasztott igényeket, ennek ellenére kár, hogy nem próbáltak egy kicsit újítani a megjelenésen is, mert ezt a képvilágot már 4-szer kapjuk szinte változatlanul.

Hangok, csatazajok tekintetében nincs különösebb kifogásolnivalóm a játékban. Sajnos azonban a zenéről ez nem mondható el. Bizonyos részeknél más és más zenék teremtenék meg a hangulatot, ha nem lenne gyakori visszatérő probléma az, hogy rossz lemezhez hasonlóan „ugrik” a zene, azaz 1-2 másodpercenként ismétlődik. Hangulat ide, hangulat oda, sajnos ki kellett kapcsolnom, mielőtt az idegeimre ment volna. Kár, hogy egy ilyen óvodás hiba rontja el az egyébként hangulatos zene hatását.

A játékmenetet nézve sajnálom igazán, hogy nem tudtak a fejlesztők még 1-2 hónapot finomítani a játékon, ugyanis ebben a játékban a HOMM rajongóknak új stratégiákat kell megtanulniuk. A klasszikus 1 hős + különböző egységek helyett ugyanis a hősök és az egyéb egységek szabadon változtathatják a számukat egy-egy csapaton belül. Lehetséges egy csapatban például több hőst elhelyezni, vagy akár hős nélküli csapatokat is kialakíthatunk. A hősök amúgy is fontosabb helyet kaptak a csapatban, mivel az eddigi kissé passzív támogató, varázsló szerep helyett aktívan részt tudnak venni magában a csatában.

Másik érdekes és hasznos újítás a karaván, mellyel egységeinket tudjuk automatikusan átcsoportosítani a térképen. Önmagában már ez a néhány újdonság is elegendő kihívást jelent a HOMM játékosok részére. Egyébként a játék 6 hadjárattal és sok küldetéssel jelent meg. Csak a 6 hadjárat egyenként kb. 20-20 órányi játékkal az egyik legolcsóbb szórakozási formává teszi a játékot (számoljuk csak ki, mennyibe kerülne 120 órányi filmre szóló mozijegy! :-).

Akiknek a HOMM játék még újdonság, azok kedvéért dióhéjban bemutatom a játék fázisait is. A játék elején a csapatunk vagy csapataink város(ok) előtt állnak, illetve város nélküli küldetés esetén valahol a térképen. Ezzel párhuzamosan megkapjuk az elvégzendő feladatot is. A csapatokat a továbbiakban bővíthetjük, vagy átszervezhetjük a feladatnak megfelelően. A fordulóban minden csapattal szabadon mozoghatunk a térképen, és az ott található kincseket, erőforrásokat, stb. a csapat rámozgatásával felszedhetjük. Ha egy ellenséges csapatba botlunk, akkor a csataképernyő jön elő, ahol magát a csatát lejátsszuk. A csataképernyőn lehetőségünk nyílik az ellenséggel történő összecsapásra. Ott azután minden lehetőségre álló eszközzel arra kell törekednünk, hogy az ellenséget minél kisebb saját veszteség mellett elpusztítsuk. Az eddigi részek csatáival ellentétben maguk a hősök is bevethetők már, illetve az ellenség is támadja őket. A csata végén visszakapjuk a normál térképet, és ha a csapatunk túlélte a csatát, akkor folytathatjuk velük a kalandozást. Ha már minden csapatunk mozgatási lehetősége elfogyott, akkor jelezhetjük a gép számára, hogy újabb kört szeretnénk kezdeni (ezért fordulónkénti a játék).

Kalandozás közben a játék érdekességét növeli, ha plusz feladatot kapunk, például meg kell ölnünk egy sárkányt. Egy-egy ilyen mellékfeladat teljesítése esetén valamilyen plusz segítséget, csapatot, varázstárgyat, stb. kapunk, ami végül is segít a fő feladat sikeres teljesítésében. Város hátterű küldetés esetén ehhez járul még a városmenedzselés is. A városokban lehetőségünk nyílik arra, hogy a csapatokhoz egységeket képezzünk, ki, illetve a varázslatokhoz, a város védelméhez, a bevételek növeléséhez készíthetünk kiegészítő vagy továbbfejlesztett épületeket. A játék erőforrásai az arany és más alapanyagok, úgymint fa, érc, kristály, drágakő, kén és higany. Épületekhez általában többféle anyagra van szükségünk, míg az egységekhez (a legerősebbek kivételével) csak aranyra.

A játék a már említett hibáival együtt is magával ragadja az embert. Gyakran elhatározom, hogy na, most leülök 2 órát játszani, és azt veszem észre, hogy nem 2 órát játszottam, hanem hajnali 2 óra van. :-) Ezt a „na még egy kicsit játszom” hangulatot az ugráló zene sem tudta teljesen tönkretenni, bár bosszantó (de szerencsére kikapcsolható). A játékban mind az azonos kör, mind az előző kör automatikusan mentésre kerül, ami azért volt hasznos, mivel számtalanszor adódott, hogy egy-egy feladatot csak többszöri nekifutásra voltam képes megoldani. A játék komoly stratégiai mivoltát jelzi, hogy egy-két csata közbeni döntés megváltoztatásával képes voltam vesztes csatákat is megnyerni.

A játék alatt végig éreztem, hogy a fejlesztők nagyon nagy szeretettel és hozzáértéssel készítették el ezt az újabb részt. Kár hogy a kiadó/fejlesztő döntése alapján egy kissé korábban, még nem 100% készültségi állapotban került piacra. Erre utal az is, hogy hosszú órák elteltével egyszer csak a gépem megszakította a játékot, és közölte, hogy bővítenie kell a memóriafoglalást a lemezen. Egy ilyen egyszerű grafikájú játéknál ez arra utal, hogy valamilyen memóriafoglalási hiba maradt a játékban. Az ilyeneket azért meg szokták találnia egy alapos bétatesztelés során. Így egy kissé olyan az egész, mint egy gyönyörű szülinapi torta, habbal, és cicomával, ám amikor esszük, észrevesszük, hogy a tésztája még kissé sületlen. Kár érte. Bár a dobozból kikerült változatot teszteltem, meg kell említenem, hogy a legutóbbi javítás a problémák egy részét már orvosolta, remélhetőleg a további javítások valamelyike a multiplayer játékot is beleépíti majd a HOMM4-be.

A fentiek alapján azt hiszem, hogy a rajongók számára feltétlenül kötelező darab a Heroes sorozat újabb epizódja, de a kezdőknek is érdemes megvenniük, mert sok, a stratégiát is érintő változás miatt nincsenek automatikusan hátrányos helyzetben a sorozat régi rajongóival szemben, és az egyszemélyes játékmód érdekes és hangulatos lett önmagában is. Júniusban pedig megjelenik a magyar szinkronnal ellátott változat is, így az angolul kevésbé tudók számára is élvezetes lesz az egész játék.

Blade