Egy régóta futó, körökre osztott fantasy
játéksorozat, a Heroes of Might and Magic a negyedik részéhez érkezett.
Mostanra ezt a sorozatot is utolérte a sikeres játékok
reinkarnációjának a problémája. Szinte lehetetlen a rajongók igényét
kielégíteni, ugyanis ha túl sok újdonsággal találkoznak, akkor a
konzervatív részük jajdul fel, ellenkező esetben pedig a rajongók másik
tábora az eredetiséget kéri számon a fejlesztőktől.A játék negyedik része alapjaiban megmaradt a Heroes of Might and
Magic univerzumban, ám főleg a hősök fejlesztése és a csata menete
tekintetében olyan változásokat és finomításokat építettek a játékba,
ami éppen elegendő újdonságot jelent a játékosoknak, anélkül, hogy a
konzervatívabb szemléletűeket bosszantsa. Igazság szerint a sorozat
többi részét tekintve ez az első olyan epizód, mely jelentősebb
újításokat is tartalmaz. Gondolom, úgy érezték, hogy a negyedik rész
esetében kisebb finomítások már nem lennének elegendőek az érdeklődés
fenntartására.Persze a kor szavát meghallva a grafikán is fejlesztettek. A
legnagyobb felbontás esetében például olyan információkat is
leolvashatunk a képernyőről, amelyet a korábbi változatoknál csak több
képernyőről voltunk képesek összegyűjteni, és ez nyilvánvalóan a játék
javára szolgált. A már a harmadik részben is kellemes külsejű térkép és
csaták grafikai megoldásait is továbbfejlesztették, így a grafika
esztétikusságára semmilyen szempontból nem lehet panasz. Az újítások
ismertetése közben azonban egy komoly hiányosságot meg kell említenem.
A CivIII-hoz hasonlóan itt is várni kell egy javító fájlra, hogy
multiplayer módban játszhassunk. (Közben kiderült, hogy a CivIII-hoz
nem ingyenesen adják a multiplayer játék patchet, hanem egy
kiegészítésben kell majd megvásárolni! Erről az a bizonyos róka jut az
eszembe a számtalan bőrével!) Ez elég komoly hiba, ha tekintetbe
vesszük, hogy a játék fanatikus rajongói elsősorban többszemélyes
játékot játszanak, az egyszemélyes módot inkább csak bemelegítésnek
tekintik. Remélem, ez a javítás hamarosan megjelenik, de ez sajnos a
tényen nem változtat, hogy a játék a dobozból kiemelve alkalmatlan a
multiplayer játékra.
Mint említettem, a grafikán sokat javítottak, finomítottak, és
elsősorban a grafikus kártyák, monitorok teljesítményét követve most
már egészen nagy felbontást is be lehet állítani. (A lehetséges
felbontások: 800*600, 1024*768, 1280*1024.) A grafika sárgás-arany
színvilága első benyomásra is a HOMM sorozatba illeszkedik. A térkép
jól áttekinthető, és a csatajelenetek is kellemesek, leszámítva azt,
hogy az adott egységek által bejárható területet csak egy patch
installálása után lehet beárnyékolni (fog-of-war), így a stratégiai
mozgatás a dobozos verzióban nehézkes. A játék grafikailag tökéletesen
kielégíti a fordulónkénti játékokkal szemben támasztott igényeket,
ennek ellenére kár, hogy nem próbáltak egy kicsit újítani a
megjelenésen is, mert ezt a képvilágot már 4-szer kapjuk szinte
változatlanul.
Hangok, csatazajok tekintetében nincs különösebb kifogásolnivalóm a
játékban. Sajnos azonban a zenéről ez nem mondható el. Bizonyos
részeknél más és más zenék teremtenék meg a hangulatot, ha nem lenne
gyakori visszatérő probléma az, hogy rossz lemezhez hasonlóan „ugrik” a
zene, azaz 1-2 másodpercenként ismétlődik. Hangulat ide, hangulat oda,
sajnos ki kellett kapcsolnom, mielőtt az idegeimre ment volna. Kár,
hogy egy ilyen óvodás hiba rontja el az egyébként hangulatos zene
hatását.
A játékmenetet nézve sajnálom igazán, hogy nem tudtak a fejlesztők
még 1-2 hónapot finomítani a játékon, ugyanis ebben a játékban a HOMM
rajongóknak új stratégiákat kell megtanulniuk. A klasszikus 1 hős +
különböző egységek helyett ugyanis a hősök és az egyéb egységek
szabadon változtathatják a számukat egy-egy csapaton belül. Lehetséges
egy csapatban például több hőst elhelyezni, vagy akár hős nélküli
csapatokat is kialakíthatunk. A hősök amúgy is fontosabb helyet kaptak
a csapatban, mivel az eddigi kissé passzív támogató, varázsló szerep
helyett aktívan részt tudnak venni magában a csatában.
Másik érdekes és hasznos újítás a karaván, mellyel egységeinket
tudjuk automatikusan átcsoportosítani a térképen. Önmagában már ez a
néhány újdonság is elegendő kihívást jelent a HOMM játékosok részére.
Egyébként a játék 6 hadjárattal és sok küldetéssel jelent meg. Csak a 6
hadjárat egyenként kb. 20-20 órányi játékkal az egyik legolcsóbb
szórakozási formává teszi a játékot (számoljuk csak ki, mennyibe
kerülne 120 órányi filmre szóló mozijegy! :-).
Akiknek a HOMM játék még újdonság, azok kedvéért dióhéjban bemutatom
a játék fázisait is. A játék elején a csapatunk vagy csapataink
város(ok) előtt állnak, illetve város nélküli küldetés esetén valahol a
térképen. Ezzel párhuzamosan megkapjuk az elvégzendő feladatot is. A
csapatokat a továbbiakban bővíthetjük, vagy átszervezhetjük a
feladatnak megfelelően. A fordulóban minden csapattal szabadon
mozoghatunk a térképen, és az ott található kincseket, erőforrásokat,
stb. a csapat rámozgatásával felszedhetjük. Ha egy ellenséges csapatba
botlunk, akkor a csataképernyő jön elő, ahol magát a csatát lejátsszuk.
A csataképernyőn lehetőségünk nyílik az ellenséggel történő
összecsapásra. Ott azután minden lehetőségre álló eszközzel arra kell
törekednünk, hogy az ellenséget minél kisebb saját veszteség mellett
elpusztítsuk. Az eddigi részek csatáival ellentétben maguk a hősök is
bevethetők már, illetve az ellenség is támadja őket. A csata végén
visszakapjuk a normál térképet, és ha a csapatunk túlélte a csatát,
akkor folytathatjuk velük a kalandozást. Ha már minden csapatunk
mozgatási lehetősége elfogyott, akkor jelezhetjük a gép számára, hogy
újabb kört szeretnénk kezdeni (ezért fordulónkénti a játék).
Kalandozás közben a játék érdekességét növeli, ha plusz feladatot
kapunk, például meg kell ölnünk egy sárkányt. Egy-egy ilyen
mellékfeladat teljesítése esetén valamilyen plusz segítséget, csapatot,
varázstárgyat, stb. kapunk, ami végül is segít a fő feladat sikeres
teljesítésében. Város hátterű küldetés esetén ehhez járul még a
városmenedzselés is. A városokban lehetőségünk nyílik arra, hogy a
csapatokhoz egységeket képezzünk, ki, illetve a varázslatokhoz, a város
védelméhez, a bevételek növeléséhez készíthetünk kiegészítő vagy
továbbfejlesztett épületeket. A játék erőforrásai az arany és más
alapanyagok, úgymint fa, érc, kristály, drágakő, kén és higany.
Épületekhez általában többféle anyagra van szükségünk, míg az
egységekhez (a legerősebbek kivételével) csak aranyra.
A játék a már említett hibáival együtt is magával ragadja az embert.
Gyakran elhatározom, hogy na, most leülök 2 órát játszani, és azt
veszem észre, hogy nem 2 órát játszottam, hanem hajnali 2 óra van. :-)
Ezt a „na még egy kicsit játszom” hangulatot az ugráló zene sem tudta
teljesen tönkretenni, bár bosszantó (de szerencsére kikapcsolható). A
játékban mind az azonos kör, mind az előző kör automatikusan mentésre
kerül, ami azért volt hasznos, mivel számtalanszor adódott, hogy
egy-egy feladatot csak többszöri nekifutásra voltam képes megoldani. A
játék komoly stratégiai mivoltát jelzi, hogy egy-két csata közbeni
döntés megváltoztatásával képes voltam vesztes csatákat is megnyerni.
A játék alatt végig éreztem, hogy a fejlesztők nagyon nagy
szeretettel és hozzáértéssel készítették el ezt az újabb részt. Kár
hogy a kiadó/fejlesztő döntése alapján egy kissé korábban, még nem 100%
készültségi állapotban került piacra. Erre utal az is, hogy hosszú órák
elteltével egyszer csak a gépem megszakította a játékot, és közölte,
hogy bővítenie kell a memóriafoglalást a lemezen. Egy ilyen egyszerű
grafikájú játéknál ez arra utal, hogy valamilyen memóriafoglalási hiba
maradt a játékban. Az ilyeneket azért meg szokták találnia egy alapos
bétatesztelés során. Így egy kissé olyan az egész, mint egy gyönyörű
szülinapi torta, habbal, és cicomával, ám amikor esszük, észrevesszük,
hogy a tésztája még kissé sületlen. Kár érte. Bár a dobozból kikerült
változatot teszteltem, meg kell említenem, hogy a legutóbbi javítás a
problémák egy részét már orvosolta, remélhetőleg a további javítások
valamelyike a multiplayer játékot is beleépíti majd a HOMM4-be.
A fentiek alapján azt hiszem, hogy a rajongók számára feltétlenül
kötelező darab a Heroes sorozat újabb epizódja, de a kezdőknek is
érdemes megvenniük, mert sok, a stratégiát is érintő változás miatt
nincsenek automatikusan hátrányos helyzetben a sorozat régi rajongóival
szemben, és az egyszemélyes játékmód érdekes és hangulatos lett
önmagában is. Júniusban pedig megjelenik a magyar szinkronnal ellátott
változat is, így az angolul kevésbé tudók számára is élvezetes lesz az
egész játék.
Blade